Model Bimbingan Dalam Pendidikan Agama Kristen Terhadap Pembentukan Moral Anak Didik Usia 6-8 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.33991/epigraphe.v1i2.19Abstract
The child needs to be educated to be guided for moral value. If child doesn’t get education and guidance for the proper moral value, the kid will not be able to be controlled immoral and got worst and the kid can be a criminal and community destroyer. The guidance for the kid’s moral value is an aspect which need to be considered seriously and can’t be abandoned. The improvement of the kid’s moral value need to be known not only those which explain by the expert but also those which stated in bible about the improvement of kid’s moral value so the teacher and parents can guide the kid in the correct moral value. 6 to 8 years old kid is elemantary level kid, the age that can receive other people otority beside the parents and obey the rules. 6 to 8 years old is the period of improvement or the process of maturity , with the education and guidance to the kid will be easy to be absorb and receive by the kid.
References
Brownlee, Malcolm. Pengambilan Keputusan Etis dan Faktor-faktor di dalamnya. Cetakan Ke-9. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2000.
Budiningsih, C. Asri. Pembelajaran Moral (Berpijak pada Karakteristik Siswa dan Budayanya). Cetakan Ke-1. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cetakan pertama edisi III. Jakarta: Balai Pustaka, 2001.
Desmita. Psikologi Perkembangan. Cetakan Ke-1. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Djamarah, Syaiful Bahri. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukasi Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
Gunarsa, Yulia Singgih D. Asas-asas Psikologi Keluarga Idaman. Cetakan Ke-3. Jakarta: BPK. Gunung Mulia, 2002.
Gunarsa, Singgih D. & Ny. Gunarsa, Yulia Singgih D. Psikologi untuk Membimbing. Cetakan Ke-11. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2007.
Gunarsa, Singgih D. & Ny. Gunarsa, Y. Singgih D. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Cetakan Ke-10. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2003.
Gunarsa, Singgih D. & Ny. Gunarsa, Y. Singgih D. Psikologi Praktis: Anak, Remaja dan Keluarga. Cetakan Ke-3. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1999.
Hurlock, Elizabeth B. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga, 1980.
Jacobsen, Margaret Bailey. Ketika Anak Anda Bertumbuh. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 1977.
Kortono, Kartini. Psikologi Anak (Psikologi Perkembangan). Cetakan Ke-5. Bandung: Mandar Maju, 1995.
Linda & Eyre, Richard. Mengajarkan Nilai-nilai kepada Anak. Cetakan Ke-3. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1999.
Parsono & Sukarno, Anton. Landasan Kependidikan. Cetakan Ke-5. Jakarta: Universitas Terbuka, 2000.
Sujiono, Bambang & Sujiono, Yuliani Nurani. Mencerdaskan Perilaku Anak Usia Dini (Panduan Bagi Orangtua dalam Membina Perilaku Anak Sejak Dini). Cetakan Ke-1. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2005.
Yusuf. LN, H. Syamsu. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Cetakan Ke-4. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.